De techwereld is in rep en roer over alle mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI). Deze nieuwe ontwikkelingen hebben nu al veel invloed op hoe verzekeringen worden aangeboden en beheerd. Wat merk jij daarvan als je een verzekering hebt of wilt afsluiten? Tijd voor een verkenning van de AI-mogelijkheden.
Om te beginnen verschilt de invloed van AI per verzekeraar. Daarnaast gaan de ontwikkelingen zo snel dat het onderstaande vooral de huidige stand van zaken weergeeft.
Meer op maat gemaakte polissen
Een van de grootste veranderingen die AI met zich meebrengt, is personalisatie. Door grote hoeveelheden data te analyseren, kunnen verzekeraars nauwkeuriger risicoprofielen opstellen en individuele verzekeringen op maat aanbieden. Dit levert mogelijk premies op die meer in lijn zijn met de daadwerkelijke risico’s die je loopt.
Sneller antwoord op claims
Bij schade aan bijvoorbeeld je woning of auto kunnen de gevolgen groot zijn. In die situatie wil je niet langer dan nodig wachten op de afhandeling van jouw verzekeringsclaim. Dankzij AI kunnen claims sneller worden verwerkt. Foto’s van een beschadigd voertuig of eigendom kunnen bijvoorbeeld automatisch worden geanalyseerd om de omvang en kosten van de schade te schatten. Hierdoor heb je eerder uitsluitsel.
Fraude opsporen
Verzekeringsfraude is een groot probleem voor verzekeraars. Voor jou als eerlijke verzekerde is dat ook een probleem. De premie zou namelijk omlaag kunnen als alle fraude de wereld uit is. AI-algoritmes kunnen tekenen van fraude sneller herkennen, bijvoorbeeld omdat ze razendsnel een enorme hoeveelheid factoren met elkaar kunnen vergelijken. Dit maakt het herkennen en terugbrengen van fraude eenvoudiger. Positief voor zowel jou als de verzekeraar.
Schade voorkomen
Stel je voor dat je verzekeraar je van tevoren waarschuwt voor mogelijke problemen, zoals noodweer dat schade aan jouw woning toe zou kunnen brengen. AI kan helpen om zulke risico’s te voorspellen en je op tijd op de hoogte te stellen.
Chatbots en virtuele assistenten
Veel verzekeraars maken al gebruik van chatbots bij het beantwoorden van klantvragen en bij het kiezen van de juiste polis. Een automatische chatbot is niet nieuw. Wel zijn de AI-versies beter in staat om de juiste informatie en antwoorden af te stemmen op gestelde vragen en een ‘echt’ gesprek te voeren.
Risico’s die AI met zich meebrengt
Naast alle mogelijke voordelen van AI zijn er ook genoeg aandachtspunten, vooral rond privacy, het verzamelen en verwerken van gegevens. Waar mag een verzekeraar de data bijvoorbeeld wel en niet voor gebruiken? Ook op het gebied van oplichting zijn er zorgen. Zo is het door AI makkelijker om je voor te doen als iemand anders.
Duidelijk is dat AI ook op het gebied van verzekeringen een toenemende invloed heeft. Onze expertise is uiteindelijk niet AI. Wel hebben we verstand van verzekeringen. Samen brengen we in kaart welke risico’s jij loopt en helpen we je bij het afdekken ervan. Vul hiervoor vrijblijvend het onderstaande formulier in.