Of je via WhatsApp even snel wat geld over wil maken naar je ‘dochter’, omdat haar auto kapot is en ze nu geen geld heeft voor een dure reparatie. Een voorbeeld van de manier waarop fraudeurs WhatsApp inzetten. Soms heel doorzichtig, maar soms erg geraffineerd en inclusief een bestaande profielfoto. Wat kun je doen als je zelf het slachtoffer bent geworden?
Ben je toch het slachtoffer geworden van WhatsApp fraude? Je kunt via de bank een beroep doen op de procedure niet-bancaire fraude. De bank sommeert de oplichter vervolgens om het geld binnen drie weken terug te storten. Negeert de oplichter deze oproep, dan kan zijn of haar naam aan je doorgegeven worden. Inclusief het bij de bank bekende adres van de persoon in kwestie. Hier zijn wel regels aan verbonden. Adressen van minderjaren worden bijvoorbeeld niet vrijgegeven.
Voordat je de genoemde procedure kunt starten bij de bank, moet je wel eerst aangifte doen bij de politie. Raadpleeg de website van je bank voor meer details over het in gang zetten van de procedure niet-bancaire fraude.
Wat als de oplichter alle oproepen negeert?
Na de oproep van de bank is er geen garantie dat de oplichter netjes het afhandig gemaakte bedrag terugstort. In die situatie kun je vervolgstappen nemen. Het in de hand nemen van een professionele partij is in die situatie aan te raden. Denk aan je rechtsbijstandverzekering, een advocaat of een gerechtsdeurwaarder.
Op het gebied van gerechtdeurwaarders zijn er twee gespecialiseerde partijen die je hiervoor kunt inschakelen: de Landelijke Associatie van Gerechtsdeurwaarders (LAVG) en Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA). Deze organisaties nemen contact op met de oplichter zonder dat er direct een rechter aan te pas komt. Mocht ook dit niet werken, kan er alsnog een rechtszaak worden aangespannen. Over het algemeen worden deze kosten hiervan verhaald op de fraudeur.
Succesfactor van 50 procent
De procedure niet-bancaire fraude is zeker geen papieren tijger. De helft van de procedure leidt tot het terugbetalen van de geleden schade. Een kanttekening is wel dat zowel de rekening van de dader als gedupeerde Nederlands (Iban) moeten zijn. Buitenlandse rekeninghouders kunnen niet door een Nederlandse bank worden aangesproken. Vanzelfsprekend moet er ook bewijs van de oplichting zijn.
Hoe beperk je het risico op WhatsApp fraude?
Een rode draad bij WhatsApp fraude is dat er eerst een gesprek wordt aangeknoopt, waarna al snel om geld gevraagd wordt. De profielfoto is soms overgenomen van het echte profiel en het kan zelfs zijn dat er geluidsfragmenten gebuikt worden die net echt lijken. Het nummer zelf is wel anders. Hiervoor wordt vaak de smoes gebruikt dat het een nieuw nummer is of dat er even een telefoon van een vriend of vriendin wordt gebruikt. Daarnaast moet er vaak snel geld overgemaakt worden voor een ‘acuut’ probleem. Op de vraag om even te bellen is het gebruikelijke antwoord dat het even niet uitkomt.
Vraagt iemand om geld via WhatsApp? Bel voordat je financieel te hulp schiet eerst de persoon in kwestie op. Bij voorkeur via beeldbellen. Wordt er opgenomen en hoor je de stem van de juiste persoon? Zelfs dit kan vooropgezet zijn met geluidsfragmenten die de oplichter van social media heeft gehaald. Stel in dat geval een vraag waarvan je zeker weet dat een fraudeur daar geen juist antwoord op heeft.
Ben je ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch de dupe van WhatsApp fraude geworden? Overweeg het starten van een procedure bij je bank. Zorg er wel voor dat je weet waar je aan begint. Iedere situatie van oplichting is anders en vereisen een specifieke aanpak.