← Alle berichten

Domme verzekeringsfraudeurs vanzelf gesnapt

In 2018 hebben verzekeraars 12.879 gevallen van verzekeringsfraude aangetoond. Sinds de cijfers hierover door het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit worden bijgehouden, lag dit aantal nog nooit zo hoog. Dat sommige daders tegen de lamp lopen is overigens niet verwonderlijk. Neem bijvoorbeeld de dame die schade doorgeeft aan haar dure Louis Vuitton schoenen. Alarmbellen gingen af toen ze per ongeluk herenschoenen claimde, nog in de verkeerde maat ook.

Verzekeraars hebben afgelopen jaar 45.000 fraudesignalen onderzocht, waarbij dus bij een kwart van de zaken fraude is vastgesteld. Naar eigen zeggen van de sector is hiermee 82 miljoen euro bespaard. Opvallend is dat het gemiddelde fraudebedrag wel daalde, van €8.700 in 2017 naar €6.300 bij de meest recente meting.

Geautomatiseerde controle op fraude
Voor het opsporen van fraude hoeven verzekeraars niemand langs te sturen voor een controle ter plaatse. In eerste instantie signaleren de systemen zaken die opvallen. Bijvoorbeeld claims die veel hoger uitpakken dat het gemiddelde in een vergelijkbare situatie, of een merkwaardige timing van de schadeclaim. Vervolgens kan verder onderzocht worden in hoeverre het echt om fraude gaat.

Eerst claimen, dan kopen
Niet iedere fraudeur heeft een even doordacht plan om de verzekeraar op te lichten. Gelukkig maar. Een deel loopt vanzelf tegen de lamp, onderstaand mooie voorbeelden uit de praktijk:

  • Vakantie geclaimd na (niet) overlijden schoonmoeder
    Een klant boekt op 10 december een dure vakantie. Uiteraard sluit hij meteen een reis- en annuleringspolis af. Op 14 december, nog voor de reis begonnen is, meldt de verzekerde dat zijn schoonmoeder op 12 december is overleden. Hij claimt 3.172 euro op de annuleringspolis. Als bewijs van het heengaan, stuurt hij de rouwkaart naar de verzekeraar. Wanneer daarop staat te lezen dat de datum van overlijden niet 12 maar 11 december is, doet de verzekeraar extra onderzoek. De rouwkaart blijkt van internet geplukt en door de verzekerde vervalst.

  • Maatje te groot
    Na een aanrijding tussen een auto en een scooter claimt de bestuurster van de scooter onder meer schade aan haar dure jas, tas en Louis Vuitton schoenen. Opvallend genoeg claimt ze geen nieuw paar stappers voor haarzelf, maar een paar herenschoenen. De schoenen hebben bovendien niet haar maat. Omdat het ‘slachtoffer’ vervolgens de beschadigde jas en tas niet aan de fraudeonderzoekers wil tonen, heeft de verzekeraar voldoende redenen om de totale claim van 8.000 euro af te wijzen.

  • Eerst claimen, dan kopen
    Tijdens vakantie wordt ingebroken in de woning van de verzekerde. Hij claimt na thuiskomst allerlei dure apparatuur en toont dit aan met een aankoopnota. Controle door de verzekeraar toont aan dat de geclaimde spullen veel later op de markt zijn gekomen dan de opgegeven diefstaldatum. De totale claim van ruim 45.000 euro wordt afgewezen.


Strenger optreden tegen fraudeurs

Sinds 2017 voeren verzekeraars een lik-op-stuk beleid. Betrapte fraudeurs krijgen meteen een rekening op de mat met een startbedrag van €532. Dit bedrag geldt ter compensatie van de onderzoekskosten. Plegers van fraude lopen naast een geldboete het risico op een zwarte lijst te komen. Eenmaal op die lijst heb je een probleem als je bijvoorbeeld een nieuwe auto- of inboedelverzekering wilt afsluiten.  

Eerlijk duurt het langst, ook wanneer het gaat om claimen op verzekeringen. Verzekeraars hebben steeds meer mogelijkheden om fraude te ontdekken. Bovendien is het voor je eigen nachtrust beter om alleen te claimen als je er daadwerkelijk recht op hebt.