← Alle berichten

Verbond wil zwarte doos koppelen aan auto

De afwikkeling na een aanrijding is vaak een heel gedoe. Is de maximaal toegestane snelheid wel aangehouden en had de bestuurder echt zijn gordel om? Het maken van een reconstructie is lastig. De ervaringen van bestuurders komen niet altijd overeen. Als het aan het Verbond van Verzekeraars ligt wordt het makkelijker om te bepalen wat er precies gebeurde. Met een zwarte doos in iedere auto.  

Lang niet bij alle verkeersongevallen komt de politie de situatie rapport opmaken. Voor het bepalen van de aansprakelijkheid zijn verzekeraars in dat geval puur afhankelijk van de informatie die betrokkenen geven. Het risico bestaat dat er onterecht een (volledige) schadevergoeding wordt gegeven. Als de schuldvraag niet te beantwoorden valt, is bovendien niet duidelijk welke verzekeraar op moet draaien voor de kosten.

Zwarte doos in je auto
De Europese Commissie wil voor alle motorvoertuigen een Event Data Recorder (EDR) verplicht stellen. Deze recorder kun je vergelijken met de zwarte doos in een vliegtuig. De recorder slaat essentiële informatie op rond een gebeurtenis. Bijvoorbeeld de snelheid voordat de airbag wordt geactiveerd.

In het huidige voorstel is de EDR niet aan een specifiek voertuig gekoppeld. De informatie is daarom niet te herleiden naar jouw auto. Doel van de dataverzameling is het algemeen monitoren van verkeerssituaties en ongevallen.

Verbond wil koppeling auto
Het Verbond van Verzekeraars is al langer enthousiast over EDR’s. De organisatie wil een stap verder gaan en de koppeling met een specifiek voertuig wel mogelijk maken. Dit door het uitlezen van het volledige voertuigidentificatienummer, ook wel frame- of chassisnummer genoemd.

Na een ongeval kunnen daartoe bevoegde autoriteiten de gegevens uitlezen. Onder andere de politie beschikt zo snel over harde feiten als de snelheid en de remweg. Verzekeraars kunnen vervolgens de ongevalsrapportage gebruiken voor het beoordelen van de aansprakelijkheid.

Big brother…
De bescherming van persoonlijke informatie is volop actueel. De angst voor datalekken is niet ongegrond. Voorbeelden genoeg. Recent nog werd bekend dat onbekenden toegang hadden tot de reserveringssystemen van hotelketens die vallen onder de Marriott Hotel Group. Met 500 miljoen getroffen gasten het op één na grootste datalek ooit.

Het Verbond benadrukt dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ook op EDR’s van toepassing zijn. Deze bescherming zorgt ervoor dat er een goede reden moet zijn voor het uitlezen van de informatie. Daarnaast moet beschreven worden waarom het nodig is en wat er precies gedaan wordt met de informatie. Ook bij het ‘ouderwets’ opstellen van een politierapport worden de nodige gegevens genoteerd, opgeslagen en gedeeld met betrokkenen. Wat dat betreft is de geautomatiseerde versie niet anders.

Sommige nieuwe auto’s hebben al een EDR aan boord. Verplicht is het nog niet. Eerst moet nog duidelijk worden welke informatie precies de doos in gaat en waar het vervolgens voor gebruikt mag worden.