Schadeafhandeling zou een stuk eenvoudiger worden als alle auto’s zijn uitgerust met een zwarte doos. Dat is een kastje dat continu gegevens over de auto registreert. Bijvoorbeeld hoe hard en waar er gereden wordt. Het Verbond van Verzekeraars wil graag dat zo’n Event Data Recorder (EDR) verplicht in alle auto’s komt. Bovendien vindt de brancheorganisatie dat bestuurders moeten kunnen bepalen wat er met hun rijgegevens gebeurt.
Bij zulke oproepen dringen zich meteen privacyvragen op. Moet je verzekeraar van jou weten waar je bent en wanneer? Voor een EDR is dat in principe niet zo relevant. Het kastje slaat alleen gegevens over de laatste acht seconden op. Alle informatie ouder dan die achter seconden wordt op de EDR gewist. Bij zware ongevallen kan de politie de gegevens uitlezen om de oorzaak van een aanrijding te achterhalen.
Zelfstandig hulpdiensten bellen
Veel auto’s beschikken momenteel al over een zwarte doos die veel meer dan alleen de laatste seconden registreert. Vaak zijn die kastjes gekoppeld aan extra diensten van de fabrikant. De boordcomputer stuurt bijvoorbeeld zelfstandig een noodsignaal aan de hulpdiensten als in de auto de airbag geactiveerd wordt.
Data bij de fabrikant
Autofabrikanten slaan veel gegevens op over het gebruik van hun auto’s. Die gegevens gebruiken ze om auto’s te verbeteren, maar worden ook voor andere doeleinden gebruikt. Tesla verbindt er bijvoorbeeld een eigen autoverzekering aan. Ze hebben daarmee een voordeel ten opzichte van verzekeraars die niet over deze data beschikken.
Het Verbond van Verzekeraars vindt dat die ontwikkeling gezonde concurrentie in de weg zit. In het rapport Voertuigdata: de klant aan het stuur pleit de brancheorganisatie ervoor om autobezitters zelf de regie te geven over hun rijgegevens. Je kunt dan als bestuurder zelf een pechhulpdienst afnemen en je bent dus niet meer gebonden aan de dienst van de fabrikant.
Innovaties met data
Voor verzekeraars geeft de toegang tot de informatie ook meer mogelijkheden om te innoveren met verzekeringen. De locatiegegevens maken het bijvoorbeeld eenvoudiger om een kilometerverzekering in te voeren. Een autoverzekering waar je betaalt per gereden kilometer, in plaats van een vast bedrag per maand.
Hetzelfde geldt voor de rijgedragverzekering. Hoe beter je rijdt, des te minder je betaalt. Vooral voor jonge bestuurders kan zo’n rijgedragverzekering een uitkomst zijn. Je kunt op individueel niveau snel bewijzen dat je een verantwoordelijk chauffeur bent en hoeft niet meer per se jaren te wachten met het opbouwen van schadevrije jaren.
De kans is overigens groot dat een verplichte EDR al relatief snel realiteit wordt. De Europese Commissie overweegt de zwarte dozen voor nieuwe auto’s vanaf 2020 te verplichten. Ben je nu op zoek naar een voordelige autoverzekering? Sluit hem via onze verzekeringsadviseur om zeker te weten dat je geen kat in de zak koopt.