Het aantal autodiefstallen neemt al jaren af. Dat is geen reden voor tevredenheid. Het risico op een gestolen auto is in Nederland bijna drie keer zo groot als in autoheimat Duitsland. Er valt dus voldoende winst te behalen. Bijvoorbeeld met betere alarmsystemen. Als je een dure auto hebt, is zo’n systeem verplicht nodig voor je autoverzekering. Welke klassen zijn er?
De alarmeisen worden in Nederland onderverdeeld in SCM-klassen. Dat staat voor Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging. Er zijn 5 categorieën. Sinds 1998 zijn alle auto’s standaard beveiligd met een startonderbreker. Na die verplichting nam het aantal autodiefstallen in Nederland spectaculair af. Voor de beter uitgeruste crimineel is een startonderbreker slechts een kleine drempel. De eisen aan autobeveiliging worden daarom almaar strenger.
Welke beveiligingsklassen zijn er?
In 2015 hebben de beveiligingscategorieën een naam gekregen in plaats van een nummer. Twee categorieën zijn samengevoegd en er is één klasse bijgekomen. Omdat sommige autoverzekeringen in het acceptatieproces nog vragen om een SCM-klasse met een nummer, hebben we de oude benaming erachter vermeld.
Startonderbreker (voorheen SCM-klasse 1)
Met deze classificatie heeft je auto alleen een startonderbreker. Zonder sleutel in het contact zul je de startmotor niet aan de praat krijgen en wordt meestal ook de brandstoftoevoer naar de motor afgesloten. Door de invoering van de startonderbreker is de inbreker met schroevendraaier alleen kansloos geworden.
Alarmsysteem (voorheen SCM-klasse 2)
Een auto met SCM-klasse 2 beschikt ook over een sirene met inbraakdetectie. Zodra een inbreker een portier, de achterklep of motorkap forceert, zal de sirene afgaan. Het alarm heeft een eigen stroomvoorziening. Let wel op. Niet alle alarmsystemen met een sirene hebben een SCM-certificaat. Op de website van SCM kun je zien of jouw systeem goedgekeurd wordt.
Alarmsysteem met hellingshoekdetectie (voorheen SCM-klasse 3)
Dit alarmsysteem heeft dezelfde kenmerken als het gewone alarmsysteem, maar heeft daarbij ook een hellingshoekdetectie. Dat betekent dat het alarm ook zal afgaan als de auto bijvoorbeeld op een oplegger geladen wordt.
Terugvindsysteem (nieuwe klasse)
Het terugvindsysteem is nieuw als beveiligingsklasse. Een terugvindsysteem moet een auto binnen 24 uur in Nederland terug kunnen vinden. De manier waarop dat gebeurt is verschillend. Het SCM controleert voortdurend of het terugvinden van gestolen auto’s nog doeltreffend genoeg is. Zo niet, dan kan het certificaat van het bedrijf dat het terugvindsysteem beheert worden ingetrokken.
Voertuigvolgsysteem (voorheen SCM-klassen 4 en 5)
Een voertuigvolgsysteem heeft de hoogste beveiligingscategorie. Het systeem geeft de GPS-locatie van het voertuig continu door aan een particuliere alarmcentrale die in rechtstreeks contact staat met de politie. Omdat de alarmcentrale geen overheidsdienst is, moet ook die centrale gekeurd worden op doeltreffendheid.
Gehaaide criminelen hebben in het verleden de voertuigdetectie omzeild door met een jammer te werken. Die verstoort alle uitgaande signalen zodat de alarmcentrale de positie van de auto niet meer kan zien. Sinds 2015 moet een auto met volgsysteem daarom ook voorzien zijn van jammingdetectie. Als de auto een jammer signaleert, zal de motor niet opnieuw gestart kunnen worden.
Of jouw autoverzekering een beveiligingssysteem verlangt, hangt af van de cataloguswaarde, de leeftijd van de auto en bijvoorbeeld de populariteit onder dieven. Een beveiligingssysteem zit niet altijd af-fabriek in de auto. Je kunt een autoverzekering daarom vaak wel afsluiten, maar met de eis dat je binnen een bepaalde tijd het alarm hebt laten inbouwen.