← Alle berichten

Gipsvlucht verdwijnt: wintersporters op lijndienst aangewezen

Een beroemd mediamomentje verdwijnt: de aankomst van de eerste gipsvlucht. De Oostenrijkse maatschappij die de geblesseerde vakantiegangers weer terugbracht naar Nederland is gestopt met de dienstverlening. Jaarlijks regelden reisverzekeringen de terugkeer van zo’n 50 skiërs met de gipsvlucht. Vanaf dit seizoen zijn wintersporters met gebroken ledematen aangewezen op gewone lijnvluchten.

De gipsvlucht vloog al sinds de jaren 80 mensen vanuit de bergen terug naar Nederland. Om te voorkomen dat wintersporters nu ineens moeilijk terugkeren, hebben de alarmcentrales van de reisverzekeraars extra stoelen ingekocht bij gewone luchtvaartmaatschappijen.

Hoe kom je terug met een gebroken been?

Met een gebroken been kun je zelf niet meer autorijden. Als je ook nog eens twee kinderen op de achterbank hebt, dan heb je voor jezelf sowieso alternatief vervoer nodig. Een reisverzekering met wintersportdekking vergoedt de kosten voor je terugkeer naar huis. Repatriëring heet dat.

Was jij de enige met een rijbewijs? Dan moet je auto ook teruggebracht worden naar Nederland. Voor die gevallen heb je een automobilistenhulpverzekering. Er zijn dan verschillende mogelijkheden. De verzekeraar kan een vervangende chauffeur sturen die jouw auto en gezinsleden terugrijdt. Een andere mogelijkheid is dat je gezin een ticket krijgt om met de bus, trein of het vliegtuig terug te keren. Je auto wordt dan teruggebracht achterop een oplegger.

Altijd overleggen met de alarmcentrale

Belangrijk om te weten: je moet altijd overleggen met de alarmcentrale. De alarmcentrale is bevoegd om toezeggingen te doen namens je verzekeraar. Als je geen toezegging hebt van een alarmcentrale en je boekt zelf een alternatieve terugreis, dan loop je het risico dat je geen vergoeding krijgt.

Wat kost een repatriëring als je die zelf moet betalen?

Nu de gipsvlucht niet meer vliegt, moet je terug met een lijnvlucht als je niet anders vervoerd kan worden. Volgens Martine Langerak van alarmcentrale SOS International verwijderen vliegmaatschappijen dan een stoel, zodat je met een gebroken been toch gestrekt kan zitten. Je bent dus minstens twee tickets kwijt, plus de extra kosten.

Wat nu als je er zo slecht aan toe bent, dat je ook niet met een lijnvlucht meekan? “De air ambulance bestaat nog steeds”, zegt Langerak. “Maar daar kunnen maximaal 1 à 2 mensen in mee. Dat zijn patiënten die echt veel zorg nodig hebben en waar ook medisch personeel meevliegt. Dat kost duizenden euro’s per vlucht.”

Weinig flying doctors op wintersport

Het komt overigens heel weinig voor dat mensen met een klein ambulancevliegtuigje terugkomen. Meestal vinden de medische behandelingen al plaats in het land waar het ongeval gebeurde. Het vervoer terug gebeurt dan bijvoorbeeld met een gewone ambulance of een taxi.

Heb jij je wintersport dit jaar al gepland? Vergeet dan niet te controleren of je reisverzekering een wintersportdekking heeft. Niet alleen vervoer terug naar Nederland kan kostbaar zijn, de klassieke banaan die je van de piste haalt is ook zeker niet gratis. Voor een paar euro per maand ben je het hele jaar verzekerd. Kom je er niet uit met je reisverzekering? We helpen je graag met een voordelige en kwalitatief goede reisverzekering.