‘Hang op, klik weg, bel uw bank.’ De banken promoten in hun reclamespots online zelfverdediging. Mensen weerbaar maken tegen de gevaren op internet. Identiteitsfraude en internetoplichting zijn aan de orde van de dag. De Franse verzekeraar AXA springt er op in en biedt nu ook in Nederland de Cyber Protect polis aan. Is deze verzekering een waardevolle nieuwkomer of kun je ook zonder?
De Cyber Protect verzekering vergoedt de schade van niet-geleverde online aankopen, identiteitsfraude en crimineel gebruik van bijvoorbeeld je betaalpas of creditcard. Daarnaast beschikt de verzekeraar over een gespecialiseerd team dat klanten helpt bij reputatieschade op internet. Stuk voor stuk nuttige diensten. Maar er zijn nogal wat kanttekeningen te plaatsen bij de Franse cyberverzekering.
Onder de 150 euro niets vergoed
De verzekering kost afhankelijk van je gezinssamenstelling 100 tot 163 euro per jaar. De maximale vergoeding die daar tegenover staat is 5.000 euro. Dat is niet heel veel. Behalve een maximumvergoeding bestaat er ook een ondergrens. Alle fraudezaken en schades onder de 150 euro worden niet in behandeling genomen.
Veel beperkende voorwaarden
Daarbovenop zijn er behoorlijk wat voorwaarden waar je aan moet voldoen voordat je schade vergoed wordt. Zo moet je een actieve en up-to-date virusscanner op je computer hebben. Aankopen op een veilingsite zijn uitgesloten van dekking. Dat betekent dat de meest risicovolle plekken om iets te kopen, zoals Marktplaats en Ebay, niet gegarandeerd zijn.
De online aankoopdekking is alleen geldig als het product gekocht is bij een ‘professional’ uit de Benelux of Frankrijk. Dat is geen ruime definitie van een online aankoopdekking.
Verdoezelen van negatieve informatie
Naast directe financiële schade kun je ook andersoortige schade oplopen. Reputatieschade bijvoorbeeld, door op internet geplaatste teksten of beelden. Dit dekt de verzekering ook. Wel wordt reputatieschade tegengegaan met een ‘inspanningsverplichting’. Dat betekent dat ze niet kunnen garanderen dat iets schadelijks over jou van het internet verdwijnt, maar dat het bericht door hun werk moeilijker vindbaar wordt.
Werkelijke reputatieschade die het gevolg is van negatieve berichten op internet, zoals omzetverlies of emotionele schade, wordt niet vergoed. Het gaat alleen om het verdoezelen van de schadelijke informatie.
Veel dubbele dekkingen
Een ander nadeel is dat de Cyber Protect polis nogal wat dubbele dekkingen kent. Wordt er gefraudeerd met je betaalpas of creditcard, dan vergoedt je eigen bank vrijwel altijd de schade. Koop je online iets met je creditcard en wordt het niet geleverd, dan kun je via de creditcardmaatschappij de betaling eenvoudig terughalen. Onafhankelijk waar je het gekocht hebt.
Identiteitsfraude neemt af
Identiteitsfraude kan bijzonder problematisch zijn, maar met de juiste hulp hoef je daar geen financiële schade van te lijden. Om dat voor elkaar te krijgen heb je meer aan een gewone rechtsbijstandsverzekering dan aan een cyberpolis.
Overigens neemt het percentage van de bevolking boven 15 jaar oud dat slachtoffer was van online identiteitsfraude de laatste jaren af. In 2012 was dat nog 1,5 procent, in 2014 ‘slechts’ 0,8 procent. De kans dat je hier mee te maken krijgt is dus relatief klein, en bovendien heb je het voor een groot deel zelf in de hand.
Team van experts wel waardevol
De waarde van de verzekering zit bij het team dat je helpt met online reputatieschade. Het is echter de vraag hoe groot de kans is dat je deze dienst nodig hebt en of 100+ euro per jaar een redelijke prijs is om dat risico te verzekeren.
Cyber Protect is de eerste verzekering in z’n soort in Nederland. In de huidige vorm is hij te duur voor wat je krijgt. Mochten banken en creditcardmaatschappijen ooit hun beleid omtrent fraude met betaalmiddelen veranderen, dan wordt deze verzekering interessanter. Voorwaarde is dan wel dat de dekking uitgebreider wordt dan nu het geval is.