Rijhulpsystemen helpen je als autobestuurder om veilig van A naar B te komen. Het Verbond van Verzekeraars onderzocht hoe effectief dergelijke systemen zijn. De conclusie? Over het algemeen vergroten ze de veiligheid op de weg. Toch zijn niet alle hulpsystemen even gunstig voor de verkeersveiligheid.
De gevolgen van een auto-ongeluk kunnen fors zijn. Slachtoffers die lichamelijke schade oplopen hebben hier soms de rest van hun leven last van. Steeds meer auto’s zijn uitgerust met rijhulpsystemen die waarschuwen als er een onveilig situatie ontstaat. Bestuurders die rijden met een dergelijk hulpsysteem hebben 67% minder kans op een ongeluk. Vooral de ‘Lane Keep Assist’ en de ‘Rear Collision Warning’ werken goed.
Lane Keep Assist werkt goed
De kans op een ongeluk is drie keer zo groot als je geen Lane Keep Assist (LKA) rijhulpsysteem hebt. Met dit systeem krijg je een waarschuwing als je buiten de rijbaan dreigt te raken. Mocht dit toch het geval zijn, wordt er actief bijgestuurd om binnen de lijnen te blijven. Uiteraard moet je zelf ook blijven opletten als bestuurder. In bepaalde gevallen werkt het systeem alleen als je heel geleidelijk de markering nadert.
Kans op ongeluk 50% lager met Rear Collision Warning
Het Rear Collison Warning (RCW) waarschuwt je als er achteropkomend verkeer te snel nadert. In dat geval lichten de alarmlichten van je auto op om het achteropkomende verkeer te waarschuwen. Bij sommige auto’s spannen de gordels ook alvast, zodat je beter beschermd bent tegen de impact van de klap. De RCW verlaagt de kans op een ongeluk met meer dan 50%.
Een ander succesnummer is de dodehoekwaarschuwing (Blind Spot Warning, BSW), dat de kans op een ongeval met 33% verminderd. De auto is hierbij uitgerust met extra sensoren of camera’s waarmee je weggebruikers in een blinde hoek kan ontdekken. In de praktijk zie je een waarschuwingslampje in de buitenspiegel.
Cruise control en de parkeerassistentie niet gericht op verkeersveiligheid
Niet alle rijhulpsystemen zijn even goed voor de veiligheid. Zo is de kans op ongelukken juist groter met cruise control en de parkeerassistentie. Een mogelijke reden hiervoor is dat die systemen zijn gericht op gebruiksgemak en niet op verkeersveiligheid. Opvallend is dat de kans op ongelukken met adaptive cruise control kleiner wordt. Dit systeem houdt automatisch afstand tot je voorganger.
Oproep aan politiek Den Haag
Het onderzoek laat zien dat rijhulpsystemen ook werkelijk bijdragen aan de verkeersveiligheid. Het Verbond roept daarom de overheid op de uitkomsten van het systeem om te zetten in verkeersbeleid. Autobranchevereniging RAI gaat een stapje verder en wil het gebruik ervan aanmoedigen met belastingvoordelen. De bal ligt nu bij de overheid.
Rijhulpsystemen in je auto kunnen de kans op ongelukken in het verkeer verkleinen. Houd zelf echter ook je ogen op de weg. Zoals de naam het al zegt, advanced driver assistance systems, zijn net assistentes. Jij blijft verantwoordelijk, dus even een appje versturen tijdens het rijden is ook met rijhulp niet aan te raden.