Geen jaarlijks abonnement betalen maar alleen wanneer je pechhulp nodig hebt? Dat klinkt als een ideale oplossing. Toch hoeft de ANWB zich nog geen zorgen te maken over een massale leegloop. Eén van de twee grote aanbieders van pechhulp on demand, verzekeraar Allianz, trekt na 3,5 jaar per vandaag de stekker uit haar on demand service. De kosten waren voor de verzekeraar simpelweg hoger dan de inkomsten uit pechgevallen.
Met het idee zelf is niks mis. Een handige app waarmee je direct hulp kan oproepen, tegen een vooraf bekend tarief per pechgeval. Circa 200.000 mensen hebben de app gedownload, zo stelt Allianz. De gemiddelde autobezitter staat echter niet meer dan één keer in de vier of vijf jaar langs de weg. Voor Allianz is dit niet voldoende om de dienst in leven te houden.
Waarom pechhulp on demand niet duurder maken?
Allianz had de tarieven van de pechhulp kunnen verhogen, om het voortbestaan van de dienst veilig te stellen. Dat bleek echter niet realistisch, zo maakt de verzekeraar op uit eigen onderzoek. Autobezitters haken af als Allianz de premie zou verhogen naar het niveau waarop de service winstgevend werd.
Ditzo en Centraal Beheer
Het fenomeen pechhulp on demand is niet nieuw. Ditzo lanceerde in 2010 met de nodige bravoure haar prepaid pechhulp. Als gebruiker betaalde je eenmalig een tegoed. Bij gebruik van de dienst werden de kosten van je tegoed afgeschreven. Dit initiatief werd in 2013 stopgezet. Op dit moment is alleen Centraal Beheer actief met pechhulp on demand, onder de naam RoadGuard.
- Lege accu €95
- Lekke band €125
- Buitengesloten €125
- Verkeerd getankt €150
- Overig €125
Is je auto niet te repareren en moet hij weggesleept worden? Dat komt je op een aanvullende rekening van €150 te staan. On demand pechhulp in het buitenland is met €225 het duurst.
‘Blij dat ik rij’
Het minder bekende ‘Blij dat ik rij’ combineert eenmalige kosten per pechgeval met een jaarlijks abonnement. Je betaalt voor de meeste auto’s voor pechhulp in Nederland €29,95 per jaar, plus €60 per oproep. Zeker zijn van pechhulp in het buitenland kost €89,95 per jaar. Daar komen geen extra kosten bij als je er in het buitenland daadwerkelijk gebruik van maakt.
Pechhulp on demand of abonnement?
Er zijn te veel verschillen om één van de twee standaard aan te bevelen. Bij een splinternieuwe auto kan het zeker interessant zijn om alleen te betalen in geval van pech. Heb je een oudere auto en ben je iedere dag blij dat hij weer start? In die situatie biedt een abonnementsvorm meer zekerheid. Daarnaast is het ook de vraag of je liever een standaard bedrag per jaar betaalt, of het risico accepteert dat je bij pech in één keer een hogere rekening krijgt.
Let bij de keus niet alleen op de prijs en de kostenstructuur. Ook de voorwaarden zijn van belang. Hoe zit het bijvoorbeeld met vervangend vervoer wanneer je na pech niet meer verder kunt? Een ander voorbeeld is een vergoeding voor een hotelovernachting voor gestrande reizigers. Niet bij iedere aanbieder valt dit onder de dekking, daarnaast verschillen de maximale vergoedingen. Ga voor jezelf na welke dekking in jouw situatie belangrijk is en stem daar je keus op af.
Allianz gooit de handdoek in de ring wat betreft pechhulp on demand. De vraag is in hoeverre het bij Centraal Beheer wel de schoorsteen doet roken. Een jaarlijkse abonnement lijkt vooralsnog het meest toekomstbestendig. We hopen dat jij sowieso niet langs de weg komt te staan.