Handig, die remassistentie op je auto. Of wat te denken van het piepje wanneer de voorkant van je auto bijna een paaltje raakt? Alle technische hoogstandjes zorgen in de praktijk niet voor schadevrij rijgedrag. Sterker nog, in een ouderwetse auto zonder snufjes heb je minder kans op brokken. Autoverzekeraars zien de kosten stijgen door het gebruik van technologie in de autosector.
Zonder technische veiligheidsvoorzieningen heb je 14 procent risico op schade. Bij een auto met vier functies loopt het risico op naar 23 procent. De cijfers zijn afkomstig uit de branchemonitor Schadesector, uitgebracht door adviesbureaus Automotive Insiders en Oude Essink Business-Advies.
Zelfsturende auto’s?
Aangewakkerd door bedrijven als Tesla en Uber fantaseren we over zelfrijdende auto’s waar geen bestuurder meer aan te pas komt. Zo ver is het echter nog niet. Een doelstelling voor de korte termijn is het betrouwbaarder maken van minder futuristische veiligheidsfuncties. Om bijvoorbeeld te voorkomen dat de parkeersensor het lage paaltje mist en schade veroorzaakt.
Ook de bestuurder heeft invloed op de schadekans. Veel bestuurders (24 procent) krijgen bij de koop van een auto geen uitleg over de werking van parkeersensoren en andere functies. Verder valt niet uit te sluiten dat de bestuurder te veel leunt op de techniek. Waarom met je hoofd in een onmogelijke hoek uit het raam hangen als de sensor alles voor je in de gaten houdt?
Hogere schade per situatie
Op dit moment bedraagt de gemiddelde schade € 1.350. Dit bedrag loopt naar verwachting op in de komende jaren. Gebreken aan parkeersensoren, remassistentie en cruise-control dragen bij aan de hogere kosten. Niet alleen omdat ze op dit moment juist zorgen voor meer schade. Los van kapotte onderdelen aan de auto is ook het herstel van de elektronica nodig.
Premie autoverzekering in de lift?
Autoverzekeraars zullen niet massaal de premie verhogen voor auto’s met meer geavanceerde hulpmiddelen. Het blijft wel zinvol om te vergelijken, aangezien niet iedere verzekeraar hetzelfde reageert op stijgende schadekosten.
Los van de techniek worstelen verzekeraars sowieso met de winstgevendheid op autoverzekeringen. Al jaren leveren autoverzekeringen onder de streep verlies op. Toezichthouder de Nederlandsche Bank verzoekt verzekeraars periodiek maatregelen te nemen. Het verhogen van de premies lijkt een logische stap op weg naar winst. Het probleem is de concurrentie. Die is fors en verzekeraars zijn huiverig voor het verlies van klanten na een premieverhoging.
De combinatie mens en machine werkt nog niet optimaal. Toch is het voor verzekeraars geen reden om de noodklok te luiden. De systemen worden in de toekomst steeds slimmer en bestuurders raken er steeds meer aan gewend. Vertrouw tot die tijd niet blindelings op de slimmigheid van jouw auto. Toch maar even ouderwets je hoofd uit het raam steken bij het parkeren…