Tesla’s behoren tot de meest begeerde auto’s op de Nederlandse weg. Ongekend snel, ontzettend chique en natuurlijk nooit meer tanken. Wil je zo’n auto, dan moet je er diep voor in de buidel tasten. Of je nu least of koopt. Na een serie diefstallen dit jaar worden autoverzekeraars ook steeds voorzichtiger met het verzekeren van Tesla’s.
Lang niet alle verzekeraars accepteren de Tesla Model S en Model X. Soms omdat ze een maximale nieuwwaarde hanteren voor hun autoverzekering, maar ook om veiligheidsredenen. Hoe hoger de aanschafprijs van een auto, des te beter de alarminstallaties moeten zijn. Een nieuwe Model S staat in de catalogus met een vanafprijs van € 78.000, dus de eisen zijn hoog.
Volgsysteem vereist, maar niet standaard aanwezig
Voor een auto in de prijsklasse van de Tesla is meestal een actief volgsysteem vereist. Dat betekent dat een alarmcentrale de auto via GPS kan blijven volgen na een diefstal. Zo’n systeem zit niet standaard in de Tesla. Voordat je de auto kunt verzekeren, moet je het systeem laten inbouwen. Reken op 600 euro installatiekosten en ongeveer 10 euro per maand abonnementsgeld voor de alarmcentrale.
Diefstalgolf in 2017
Tesla’s rijden sinds een kleine vijf jaar rond in Nederland. De eerste jaren waren er nog amper problemen met diefstal, maar sinds begin dit jaar wordt de auto ineens ‘regelmatig’ gestolen. Officiële cijfers zijn er nog niet, maar er wordt gesproken over 10 stuks, alleen al in de eerste twee kwartalen. Tegenover slechts 4 auto’s in alle vier jaren daarvoor.
Autodieven kwamen voorheen een Tesla niet in. Dat is nu anders. De software is te kraken en een fysieke sleutel heb je voor een Tesla niet nodig. Een medewerker van alarmkeuringsinstelling KIWA zegt in de NRC: ‘Dat je een auto met een smartphone-app kunt openen is al raar. Dat je ‘m er ook mee kunt starten en wegrijden is de goden verzoeken.’
Losse onderdelen gewild
Een ander probleem van de auto is de diefstal van onderdelen. Spatborden, bumpers en vooral de batterij zijn zeer prijzig. Er zijn voorbeelden bekend waar gestolen Tesla’s door criminele monteurs uit elkaar zijn gehaald om in losse delen verhandeld te worden.
Premie stijgt
Tesla-bezitters merken dat hun verzekeringspremie in de lift zit. Verhogingen van 60 tot 70 procent per jaar zijn geen uitzondering. Dat heeft niet alleen met de diefstallen te maken, maar ook met de kosten van de reparaties. Delta Lloyd, een verzekeraar die een naam had opgebouwd in Tesla-verzekeringen, accepteert sinds dit jaar helemaal geen Tesla’s meer in de autoverzekering.
De meeste autoverzekeringen die nog wel Tesla’s accepteren vragen een eigen risico van € 1.000 per schadegeval. Tegen betaling is dat te verlagen tot € 500.
Tesla werkt aan oplossing
Tesla erkent de problemen met diefstallen en werkt aan een nieuwe software-update. Daarmee kunnen ze niet alleen de auto op afstand blijven volgen, maar ook helemaal uitschakelen.
Heb je een Tesla of overweeg je er een te kopen? De premie is momenteel hoog. Goed vergelijken en meerdere offertes aanvragen is zinvol. Hulp nodig? Wij weten welke eisen verzekeraars stellen aan het alarmsysteem en kunnen je helpen met het vinden van de beste verzekering.