Met alleen een telefoontje of een schadeformulier kan een verzekeraar bijna alle schades afwikkelen. Makkelijk en snel opgelost. Soms wil je verzekeraar dat je schade wordt beoordeeld door een schade-expert. Wat komt zo’n expert doen en wat kun je van hem of haar verwachten?
Als de verzekering een expert stuurt, kan dat verschillende redenen hebben. De meest voorkomende is de hoogte van het schadebedrag. Bureaumedewerkers mogen slechts tot een bepaald bedrag een schade afwikkelen. Als een medewerker van de verzekeraar verwacht dat de schade hoger uitvalt, dan moet de schade door een expert gezien worden.
De grens is verschillend
Wat de grens is voor een expertise verschilt per verzekeraar, maar ook per verzekering. Een tegenpartij die iets claimt op jouw aansprakelijkheidsverzekering heeft een lagere expertisegrens dan de grens waar je mee te maken krijgt als je zelf claimt op je opstalverzekering. In het eerste geval komt er dus sneller een expert langs.
Andere redenen
Een expert komt ook langs als er onduidelijkheid is over de oorzaak van de schade. Of als een herstelbedrijf een veel hogere offerte heeft gemaakt dan je op basis van de schade zou verwachten.
Expert bij je thuis
Bij een inbraak met braakschade en veel gestolen spullen komt de expert bij je thuis. In een één-op-één gesprek neemt de expert de schade met je door. Heb je al een aannemer ingeschakeld om je inbraakschade te herstellen? Dan kan de expert ook zijn goedkeuring geven op de offerte voor het herstel.
Tijdens de afhandeling van de schade is de expert je contactpersoon. Je hoeft dus niet meer eerst naar de verzekering te bellen. De frustratie van de onbekende telefonist die eerst nog je dossier moet doornemen, blijft je met een expert bespaard.
Wanneer komt de expert niet thuis?
Met bijna alle experts heb je zelf contact. Een uitzondering zijn autoschade-experts. Die komen naar de garage of doen de expertise op basis van foto’s. Zij hebben meestal alleen contact met de garagehouder. Hun expertiserapport mag je wel altijd inzien.
Expert is er voor beide partijen
Het is een hardnekkig misverstand dat een expert op pad gestuurd wordt om het schadebedrag zo laag mogelijk te houden. Een expert denkt met je mee en heeft als doel om een schade voor beide partijen naar tevredenheid af te handelen.
In uitzonderlijke gevallen kan het gebeuren dat je het niet eens bent met de schadeberekening van een expert. Het staat je altijd vrij om een eigen (contra-)expert in te schakelen die ook een calculatie maakt. Je verzekeraar is verplicht daaraan mee te werken.
Heb je vragen over je verzekering of de afwikkeling van je schade? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen je helpen met het afhandelen van schade en houden contact met je verzekeraar.