‘Wie is er aansprakelijk als een zelfrijdende auto een ongeluk veroorzaakt?’ Dat is de eerste zin boven een recent persbericht van het Verbond van Verzekeraars over de toekomst van aansprakelijkheid. Wie het verslag leest, krijgt geen sluitend antwoord op de vraag. Het illustreert dat niemand weet hoe er precies mee om te gaan. Dit terwijl auto’s nu al voor een deel jouw rol als bestuurder overbodig maken.
Wat is het vraagstuk ook al weer? Als je achterop een andere auto botst terwijl de auto zelfstandig aan het rijden was, wie is er dan aansprakelijk voor de schade? Normaal zou je de bestuurder zeggen, maar de bestuurder is nu de auto zelf. Ligt de aansprakelijkheid dan bij de eigenaar van de auto, de producent van de auto of de ontwikkelaar van de software?
Verzekeraars met handen in het haar
Verzekeraars hebben nog steeds grote moeite om die vraag te beantwoorden, terwijl de noodzaak om tot een oplossing te komen steeds groter wordt. Elk jaar worden meer modellen uitgerust met een (semi-)automatische piloot.
Directe verzekering de oplossing?
Zijn er al opwindende ideeën over de autoverzekering van de toekomst? Het enige dat in buurt komt is de zogenaamde directe verzekering. Die weinig sprankelende naam is in feite een autoverzekering zonder verkeersaansprakelijkheid. Heb je schade door een aanrijding? Dan wordt de schade vergoed door jouw eigen verzekeraar, ongeacht of er iemand anders aansprakelijk is.
Invoering van de directe verzekering zou wel betekenen dat álle auto’s in één keer om moeten naar dit type verzekering. Bovendien zijn er een aantal vragen die onbeantwoord blijven. Is er bijvoorbeeld nog een prikkel om voorzichtig te rijden? Schade veroorzaken bij een ander heeft immers geen financiële consequenties meer voor je eigen verzekering, want de schuldvraag wordt niet uitgezocht.
Daar komt bij dat auto’s echt niet alleen schade veroorzaken aan andere auto’s. Hoe moeten aanrijdingen met andere weggebruikers worden afgehandeld als er geen verkeersaansprakelijkheid is? Vragen te over. Intussen pakken autofabrikanten wel de handschoen op.
Automerken doen niet moeilijk over aansprakelijkheid
Dat zelfrijdende auto’s de toekomst hebben, lijdt geen twijfel. Toch moet je als chauffeur een drempel over om het stuur uit handen te geven. Om dat vertrouwen op te bouwen, zetten automerken ook de aansprakelijkheidsvraag in. Zo heeft bijvoorbeeld Volvo aangekondigd volledige aansprakelijkheid te zullen aanvaarden als hun auto’s in autonome modus schade veroorzaken.
Wordt een autoverzekering voor jou duurder of goedkoper?
Vooropgesteld: een autoverzekering wordt nooit helemaal overbodig. Een zelfsturende auto voorkomt geen hagel- of brandschade. Het aantal ongevallen in het verkeer zal wel drastisch afnemen. Als verzekeraars minder uitkeren, zal ook de premie omlaag duiken. Hoeveel is moeilijk te voorspellen. Een andere trend is steeds minder schades, maar wel steeds duurdere schades.
Hoewel een zelfrijdende auto in principe veiliger is, geven verzekeraars nog geen premiekorting op deze modellen. Je moet dus gewoon blijven vergelijken. Kom je er niet uit? Laat dan je gegevens achter om de beste en voordeligste autoverzekering voor jou te vinden.