Stel, jij meldt je met je Facebook-account aan bij een autoverzekering. Je premie wordt vervolgens berekend aan de hand van jouw profiel. Des te veiliger je op social media overkomt, des te lager je premie. Zou je dat zien zitten?
Het scenario lijkt wat vergezocht. De Britse verzekeraar Admiral wil het echter in de praktijk toepassen met haar nieuwe autoverzekering Firstcarquote. Het plan is om Facebook-gegevens te gebruiken voor de premie van de verzekering. Een analyse van deze gegevens dient vervolgens te bepalen in hoeverre je rijgedrag veilig te noemen is. De beloning? Korting op de verzekeringspremie.
Facebook-gegevens in ruil voor korting
De verzekeraar wil geavanceerde technologie inzetten om berichten en likes te analyseren. Ook de lengte van woorden en zinnen wordt daarbij meegenomen. Veelvuldig gebruik van uitroeptekens en woorden als ‘altijd’ en ‘nooit’ duiden op onveilig rijgedrag. De plaats en het tijdstip kunnen ‘verraden’ dat de mobiel gebruikt wordt tijdens het autorijden.
Mag niet van Facebook
Of er daadwerkelijk verband is tussen rijgedrag en het gebruik van Facebook laten we in het midden. Het social media bedrijf zelf dwarsboomt de plannen vooralsnog. De gegevens van fb-gebruikers mag, volgens de privacyverklaring, niet gebruikt worden om iemand wel of niet als klant te accepteren. De plannen van Firstcarquote staan dan ook voorlopig in de wacht.
Is het uniek?
Verzekeringen via Facebook aanbieden is niet nieuw. Bijvoorbeeld het Nederlandse verzekeringslabel Kroodle deed al in 2013 een poging. Via de Facebookpagina van Kroodle kon je verschillende verzekeringen afsluiten. Dat ging nog niet zo ver dat activiteiten op social media direct invloed hadden op de premie. Wel gaf je toegang tot je profiel, vriendenlijst, e-mailadres, geboortedatum en persoonlijke omschrijving. Een groot succes werd het niet. Na twee jaar werd alleen autoverzekering CarKroodle voortgezet.
Bijhouden gedrag niet nieuw
Het bijhouden van het jouw gedrag is niet nieuw. In Nederland bestaan een aantal verzekeraars die je rijgedrag bijhouden, om daar de premie op te baseren. In tegenstelling tot de plannen van Firstcarquote gebeurt dat bij dergelijke rijstijlverzekeringen niet via analyse van Facebook-gegevens.
Je rijstijl wordt via een app of stick van de autoverzekeraar geregistreerd. Deze dien je zelf in jouw auto te plaatsen. De gegevens worden vervolgens automatisch doorgezet naar jouw verzekeraar.
Zou jij de gegevens van jouw Facebook-profiel delen als je daardoor korting krijgt op je verzekeringspremie? Veel mensen zijn erg gehecht aan hun privacy, totdat er voordeel te behalen valt. Dan is het opeens minder erg om een kijkje in de persoonlijke keuken te geven… Maak voor jezelf altijd goed de afweging wat privacy je waard is.