“Het conjunctuurdashboard”. Dit is een overzicht, ontwikkeld door het CBS, dat toont hoe goed het gaat met Nederland. Wat het dashboard ons op dit moment laat zien, zijn groene lijntjes. Groen staat voor: het gaat goed in Nederland! Maar wat het CBS niet registreert is: hoe lang zal het nog goed gaan. Toch kunnen we daar op basis van de grafieken ook iets over zeggen.
We gaan het in dit artikel hebben over economie en conjunctuur. En nou niet gelijk afhaken! Het zijn wellicht abstracte begrippen. Maar juist deze begrippen geven een indicatie van bijvoorbeeld het juiste moment om extra geld op je spaarrekening te gaan zetten.
Stukje geschiedenis over conjunctuur
De Fransman Clement Jugar beweerde dat een economische cyclus zeven tot elf jaar duurt. In een cyclus vindt zowel een periode van recessie als een periode van welvaart plaats.
Meestal als we het hebben over de conjunctuur, bedoelen we de cyclus van Jugar. Deze cyclus bestaat uit een relatief stabiele periode van welvaart, ofwel: veel spullen durven en kunnen kopen. De periode gaat meestal geleidelijk over in een periode van recessie, waarin we ons geld vooral op de spaarrekening laten staan en weinig nieuwe spullen kopen.
Nu: welvaart!
Even terug naar die grafieken van het CBS. Vrijwel alle grafieken die bepalen hoe goed het gaat in Nederland, staan in de plus. De welvaart van dit moment volgt op een langdurige periode van economische tegenslag (woningcrisis, bankencrisis, eurocrisis). Alleen in 2010 was er een hele korte opleving.
Piek bijna bereikt?
Tellen we de jaren op en kijken we even terug naar de cyclus van Jugar, dan zou het zo maar kunnen zijn dat we binnenkort de piek van de welvaart hebben bereikt.
Los daarvan kunnen we logischerwijs ook kijken naar wat er op dit moment gebeurt. Dit artikel op BNR.nl bespreekt de toenemende kans op een recessie en zet de argumenten daarvoor uiteen.
Let op de beurzen
Vaak begint een teruggang van de economie bij de beleggers. Als de beleggers vermoeden dat er binnen afzienbare tijd een recessie aankomt, worden aandelen van bedrijven verkocht. Immers, bedrijven maken meestal minder winst in een recessie. De beurskoersen dalen en de recessie wordt ingeleid.
Wat kun jij met conjunctuurinformatie?
In 2016 en ook in 2017 lijkt een forse teruggang niet te verwachten. Maar doet deze bijvoorbeeld in 2018 zijn intrede, vraag je dan af of je die grote investering, zoals een nieuw huis of nieuwe auto, op dat moment moet doen. Of dat je juist dan nog even een paar jaar wacht tot midden in de recessie. Deze periode is namelijk gunstig voor kopers.
Kopen in een recessie
Veel consumenten zijn juist in een recessie angstig om een grote aankoop te doen. Daardoor bieden verkopers extra service en kortingen om aan jou een huis, aandelen, auto of vakantie te verkopen. Je krijgt dan in verhouding veel waar voor je geld. Dit staat overigens los van de rente op een eventuele lening. Die rente zal in een recessie gemiddeld juist wat hoger zijn.
Als jij het aandurft om bij een beginnende recessie extra te sparen en juist op het dieptepunt te kopen, dan ben je spekkoper. Je wijkt dan daarmee af van de meerderheid van de Nederlanders. Om te weten wat het juiste moment is, kun je de cijfers van het conjunctuurdashboard gebruiken. Hoe saai ze er wellicht ook uitzien, ze kunnen je concreet geld opleveren.