← Alle berichten

Populariteit onafhankelijk hypotheekadvies stijgt

Ben je op zoek naar hypotheekadvies, dan kun je terecht bij de bank, hypotheekadviseur en sinds al weer aardig wat jaren: online. Maar die laatste ‘moderne’ variant slaat nog niet erg aan. Sterker nog: advies over de hypotheek via de onafhankelijk adviseur wint aan populariteit.

Eind 2015 onderzocht de Autoriteit Financiële Markten (AFM) via welk kanaal een hypotheek afgesloten werd. De onafhankelijk adviseur werd daarbij als meeste genoemd. 60% kiest voor onafhankelijk advies. Omgekeerd kiezen juist minder consumenten voor advies van de bank. Slechts 2% van de Nederlanders kiest voor het zelfstandig afsluiten van een hypotheek. 


Hypotheekadviseur in plaats van bank

Voor veel mensen is bekend dat de onafhankelijk hypotheekadviseur een vergelijking maakt van verschillende hypotheekverstrekkers. Een bank biedt alleen de eigen hypotheek aan. Dit, in combinatie met een minder aantrekkelijke hypotheekrente, de komst van meer concurrentie en het verdwijnen van bankkantoren, draagt bij aan hernieuwde populariteit van de hypotheekadviseur.

Persoonlijk contact belangrijk

Consumenten doen steeds meer online. Soms té veel.  Er ontstaat een contra-reactie: consumenten willen niet langer alles online doen. Hypotheekadvies is één van die dingen waarbij ‘ouderwets’ persoonlijk contact gewaardeerd wordt. Wie een hypotheeklening van twee of drie ton gaat afsluiten, wil daarover persoonlijk geadviseerd worden. Online afsluiten is dan wel iets goedkoper, maar je draagt dan als consument veel meer zelf het risico. 

Uitgebreid klantprofiel

Een adviseur maakt eerst een uitgebreid profiel van jou als klant. Hoe ziet je financiële huishouding eruit, welk risico kun je lopen, wil je lopen en zou je maximaal moeten willen lopen. In overleg met een adviseur kun je bijvoorbeeld besluiten om geen maximale hypotheek maar een iets lagere hypotheek te nemen.