Je wilt je huis verkopen. Het liefst snel en voor een goede prijs. De beste manier? Wellicht een reclame van 30 seconden in de rust van een Champions League wedstrijd. Maar helaas heb je daar een flink marketingbudget voor nodig en ben jij maar een ‘eenvoudige’ woningbezitter. Zo’n dure televisiespot is dus geen optie. Daarom 12 tips in een verkorte cursus tot woningmarketeer.
1. Bepaal de juiste actuele prijs
Elke marketeer weet: vraag ik te veel geld voor mijn product, dan gaat het mis. Maar wat is je woning nou écht waard? Hiervoor is het oordeel van de makelaar een goed uitgangspunt. Woningtaxaties worden veelal gedaan door makelaars. Dus, nodig drie makelaars uit om ‘mogelijk je woning te verkopen’. Zij geven vervolens een schatting van de waarde. Pak het gemiddelde en je weet ongeveer wat je woning waard is.
2. Bepaal de juiste vraagprijs
Mensen gaan op je huis onderhandelen. Soms met ongewenst lage biedingen. Waar in 2013 het verschil tussen vraagprijs en verkoopprijs nog zo’n 12 procent was, hebben we inmiddels te maken met kleinere verschillen. Gemiddeld genomen wordt in Nederland 8 procent minder dan de (initiële) vraagprijs betaald. Deze marge geldt overigens niet voor heel Nederland. In Amsterdam is het inmiddels vrij normaal om meer te bieden dan de vraagprijs. Bij maar liefst 37 procent werd hier meer dan de vraagprijs betaald.
Ga in de schoenen van de klant staan. Zou jij op je eigen woning reageren met de vraagprijs die je zelf vraagt? Zorg er daarnaast voor dat je in de juiste prijscategorie zit, gelet op de vindbaarheid op makelaarssites. Met een woning van € 299.000 word je sneller gevonden dan met een woning van € 302.500.
3. Zorg dat je woning er fraai en neutraal uitziet
Waarschijnlijk vind jij je huis mooi. Ook dat koeienvel op de grond past goed in de inrichting, net als die oudroze kleur op de muur. Maar de kans dat de kijker jouw smaak heeft, is klein. Maak je woning daarom zo neutraal mogelijk. Doe inspiratie op bij partijen die ook woningzaken willen verkopen. Ikea bijvoorbeeld, zij bepalen hun inrichting ook zó dat het voor zoveel mogelijk mensen aantrekkelijk is. Kom je er alsnog niet uit, schakel dan een woningstyliste in.
4. Zoek een flexibele makelaar
Ze bestaan nog: makelaars die enkel bezichtigingen doen op dinsdag- en vrijdagochtend. Wil een koper of kijker bezoeken op de maandag, dan kan dat niet. Die makelaar moet je niet hebben. Makelaars die ook in het weekend en aan het begin van de avond bezichtigingen doen, vergroten de verkoopkans.
5. Controleer de presentatie van de makelaar
Een makelaar moet jouw woning verkopen. Maar een goed persoonlijk verhaal hebben, goede foto’s kunnen maken en een goede verkooptekst kunnen schrijven, zijn drie heel erg verschillende dingen. Het is de vraag of de makelaar ze allemaal goed beheerst. Wees kritisch. Ben je niet tevreden over de tekst of foto’s, overleg dan met de makelaar. Je betaalt hem of haar er immers voor. Er zijn voldoende partijen die hierin gespecialiseerd zijn.
6. Bel geïnteresseerden na
Stel iemand komt meer dan één keer kijken maar laat vervolgens niets meer van zich horen. Dan had deze persoon bovenmatige interesse maar zit er ergens iets niet goed. Vraag in dat geval de makelaar om de klant na te bellen. Wellicht valt deze geïnteresseerde wel over iets dat je gemakkelijk kunt oplossen. Als je niet belt, zul je het nooit weten. Makelaars doen dit nabellen heel vaak niet. Ofwel: zit er goed achteraan.
7. Zorg voor een complete, kwalitatief goede advertentie op Funda
Voorheen kon je voor circa 125 euro per maand je huis op Funda positioneren als ‘Tophuis’. Je verscheen daarmee bovenaan de zoekresultaten. Inmiddels wordt deze service niet meer aangeboden. De zoekresultaten op Funda worden nu gesorteerd op basis van relevantie. Advertenties worden beoordeeld op drie criteria: volledigheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. Daarom geldt: hoe meer informatie, hoe beter. Met kwaliteit wordt bijvoorbeeld echte video’s bedoeld en geen video met een slideshow met foto’s.
8. Houd de advertentie op Funda up-to-date
Heb je afgelopen winter je huis te koop gezet en foto’s laten maken? Wellicht is het dan binnenkort tijd voor een update. Een tuin in bloei straalt meer uit dan een grauwe tuin met kale planten. Ook als je tussentijds binnenhuis aanpassingen hebt doorgevoerd is het de moeite waard nieuwe foto’s te maken.
9. Voeg gimmicks toe aan je Funda-profiel
Laat een goede plattegrond, een 360° foto of een video aan je Funda-pagina toevoegen. Hierdoor val je meer op én wordt je advertentie door Funda beter gewaardeerd. Funda heeft onderzocht dat de pagina met jouw huis hierdoor twee keer zo lang bekeken wordt. Dus meer kans op contactaanvragen. Waarschijnlijk heeft dit voor een riante villa in Elst meer effect dan voor een tweekamerappartement in Hoofddorp.
10. Doe mee aan de open-huizen-dag
Twee keer per jaar vindt de NVM Open Huizen Dag plaats. Veel open-huizen-dag bezoekers zijn mensen die het leuk vinden om gewoon eens rond te snuffelen. Niet altijd serieuze kopers. Toch kan er ook net een kijker tussen zitten die wél echt geïnteresseerd is.
Volgens NVM worden huizen die deelnemen aan de open-huizen-dag sneller verkocht: ”Van de woningen die hebben deelgenomen aan de NVM Open Huizen Dag van oktober 2015, was 12 weken later 30% verkocht. Van de woningen die niet hebben deelgenomen was 17% verkocht.”
De NVM kent geen vastgestelde tarieven voor deelname aan de NVM Open Huizen-dag. Het is aan de makelaar om te bepalen of hier bijvoorbeeld een extra courtage voor betaald moet worden. Vraag dit altijd even na.
11. Zet je woning op social media
Je woning tonen via Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn? Doen. Kost niks, dus doen. Let wel op dat je privacy op internet hiermee bijzonder klein wordt. Iedereen weet gelijk waar jij als gebruiker woont, naam en adres zijn immers gekoppeld.
12. Doe iets raars
Spreek je eigen creativiteit aan. Je bent zelf waarschijnlijk creatiever dan je denkt. Toon je woning waar je maar denkt dat het kan. Maak met Koningsdag een groot bord. Plak je woningfoto’s erop en zet ‘m in de marktkraam. Het zou zo maar eens een succesvolle verkoop op kunnen leveren. Iets weggeven bij je woning kan ook altijd nog. Heb je een tweede huisje in Frankrijk? Laat de koper van je huis dan twee weken lang gratis in je vakantiehuis verblijven. Kost weinig.
Ga vooral niet bij de pakken neerzitten als je woning niet direct veel kijkers trekt. Denk creatief en wordt de marketeer van je eigen huis. Oogst je succes, dan kun je ook altijd nog een nieuwe carrière als makelaar overwegen.